як підготувати текстову проповідь?

 


Як протестанти, ми не можемо уявити собі богослужіння без проповіді. Але проповіді бувають різними. Часто ми стикаємость із різноманітністю видів проповідей, які скоріше за все є виступами на релігійну та духовну тематику. Це не погано, але нам проповідникам необхідно зрозуміти і враховувати побажання відвідувачив церкви.

Частіше за все, люди, які приходять в неділю до церкви, бажають почути Боже Слово, але це не значить, що достатньо просто прочитати біблійний текст. Ні. Відвідувачи, бажають почути Боже Слово для себе, а для цього не достатньо просто підготувати промову на біблійну тему.

Дуже важливо щоб при підготовці до проповіді повністю переключитися на біблійний текст, погрузитися в нього. І саме зараз ми про це поговоримо.

Бо вивчення вибранного біблійного тексту, а потім викладання його з кафедри і є текстовою проповіддю.

 

1. Поняття про текстову проповідь

Що таке текстова проповідь?

Текстова проповідь - це проповідь на короткий біблійний уривок, який служить основою для теми та головних пунктів проповіді.

Біблійний уривок може містити тему, або кілька тем, та ключові принципи які можуть бути застосовані до віруючих сьогодні.  

Для того, щоб підготувати текстову проповідь потрібно:

1. Вивчити контекст обраного тексту

2. Визначити тему тексту

3. Виокремити частини тексту, які доповнюють тему і стануть основою пунктів плану проповіді.

Біблійний приклад використання текстової проповіді –

Ездри 7:10 -

«Ездра поставив собі за мету неухильно досліджувати Закон Господа, впроваджуючи його в життя, а також навчати Ізраїль Божим постановам і законам».

Ми знаємо, що Езра був відомим вчителем Закону Божого, який повернувся до Єрусалиму аби відбудувати храм і відродити духовність народу. 

Цей текст показує важливі принципи, якими він керувався в своєму служінні:

1. Він досліджував Святе Письмо (Закон Господа).

2. Він виконував Святе Письмо (Закон Господа).

3. Він навчав Святому Письму (Закону Господа) ізраїльтян.

Тема: Три цілі Божого служителя: досліджувати, виконувати, навчати.

 

Відповідно план проповіді може бути таким:  

1. Ціль №1: Досліджування Божого Слова.

2. Ціль №2: Виконання Божого Слова.

3. Ціль №3: Викладання Божого Слова.

 

2. Принципи вибору тексту для текстової проповіді

Часом можна почути думку, що на кожен текст з Біблії можна проповідувати, однак, насправді, це перебільшення. На великі уривки Писання можна проповідувати, аде не кожен короткий біблійний текст є підходящим для текстової проповіді!

Для вибору тексту слід підходити дуже уважно і, звертаючи увагу на наступні 6 принципів:

-        біблійний текст повинен бути глибоким за змістом;

-        біблійний текст повинен мати закінчену думку;

-        біблійний текст не повинен бути чуттєвого та інтимного характеру;

-        біблійний текст не повинен розповідати про сцени жорстокості, які з моральної точки зору є незрозумілими сучасним слухачам;

-        не слід вибирати для проповіді текст, який містить слова противників Божих, або нечестивців;

-        не слід обирати текст, який не відповідає тій чи іншій урочистій події, святу, ситуації.

2.1. Біблійний текст повинен бути глибоким за змістом.

Не потрібно обирати для проповіді тексти, які не несуть важливої інформації.

Наприклад: «Парфя́ни та мі́дяни та еламі́ти, також ме́шканці Месопота́мії, Юдеї та Каппадокі́ї, Понту та Азії». (Дії 2:9).

2.2. Біблійний  текст повинен мати закінчену думку.

Для побудови текстових проповідей найкраще підходять тексти, які не є довшими ніж три-чотири вірши і мають закінчену думку.

Не варто обирати такі тексти, де думка незавершена. Наприклад, «А коли промовляли вони до народу оце, до них приступили священики, і влада сторожі храму й саддукеї» (Дії 4:1).

Досить практично вибирати для текстової проповіді ті тексти Свято Письма, які є підсумком розділів або конкретного вчення і в них чітко просліджуються принципи, які можуть стати пунктами для плану проповіді.

Такі тексти, зазвичай, розпочинаються зі слів: отже, тому, отож, нарешті і т.д.

Наприклад, «І вони перебували в науці апостольській, та в спільноті братерській, і в ламанні хліба, та в молитвах» (Дії 2:42).

Даний уривок не є великим за обсягом, але є дуже багатим за змістом і з нього чітко видно головні пункти майбутньої проповіді:

*****

Тема: Критерії новозавітної церкви

План

1. Це церква, яка перебуває у Слові

2. Це церква, яка перебуває в спільності

3. Це церква, яка виконує заповідь спомину

4. Це церква, яка перебуває в молитві

2.3. Біблійний текст не повинен бути чуттєвого та інтимного характеру.

Наприклад, «Яке любе кохання твоє, о сестрице моя, наречена! Скільки ліпше кохання твоє за вино, а запашність олив твоїх за всі пахощі!... Уста твої крапають мед щільниковий, моя наречена, мед і молоко під твоїм язичком, а пахощі одежі твоєї як ліванські ті пахощі!» (Пісня Пісень 4:10-11).

2.4. Біблійний текст не повинен розповідати про сцени жорстокості, які з моральної точки зору не є зрозумілими сучасним слухачам.

Наприклад, «І схопив той чоловік свою наложницю, і вивів до них назовні. І вони познали її, і безчестили її цілу ніч аж до ранку, і відпустили її, як зійшла рання зоря. І ввійшов він до дому свого, і взяв ножа, і схопив свою наложницю та й порізав її за костями її на дванадцять кусків, і порозсилав по всій Ізраїлевій країні. І сталося, кожен, хто це бачив, то говорив: Не бувало й не бачено такого, як це, від дня виходу Ізраїлевих синів з єгипетського краю аж до цього дня! Зверніть увагу на це, радьте та говоріть!» (Суд 19:25, 29-30).

2.5. Не слід вибирати для проповіді текст, який містить слова противників Божих, або нечестивців.

Наприклад, «Чого Він говорить отак? Зневажає Він Бога... Хто може прощати гріхи, окрім Бога Самого?» (Мр. 2:7)

2.6. Не слід обирати текст, який не відповідає тій чи іншій урочистій події, святу, ситуації.

Бажано під час вінчання - не говорити похоронну проповідь, в день Різдва - не проповідувати про Голгофські події Страсної п’ятниці, а в день Пасхи - не читати історію Різдва Христового.

 

3. Формулювання теми текстових проповідей

Тема текстової проповіді повинна витікати з обраного біблійного уривку, а принципи закладені в тексті мають її розвивати. Тобто, пункти проповіді не можуть існувати від теми до якої вони прив’язані в тексті. Бо таким чином буде розірвана головна ідея закладена автором у цей текст.

Таким чином завдання проповідника полягає в тому, щоб виокремити тему і організувати під неї основні пункти так, щоб вони її доповнювали.

Проповідник не повинен виходити за межі обраного ним тексту, і план, і тема його проповіді повинні бути виключно у площині тексту.   

Наприклад, «Отож, завжди приносьмо Богові жертву хвали, цебто плід уст, що Ім’я Його славлять. Не забувайте ж і про доброчинність та спільність, бо жертви такі вгодні Богові» (Євр 13:15-16).

*****

Тема: Жертви угодні Богові.

1. Богу угодна наша хвала

2. Богу угодна наша доброчинність

3. Богу угодна наша спільність


4. Принципи складання плану текстової проповіді

4.1. План текстової проповіді можна скласти шляхом постановки питань до окремих частин обраного тексту.

Наприклад: "Тож благаю вас, браття, через Боже милосердя, повіддавайте ваші тіла на жертву живу, святу, приємну Богові, як розумну службу вашу …" (Рим 12:1).

Тема: «Християнська посвята»

План:

1. Яка причина посвяти? "Тож благаю вас, браття, через Боже милосердя"

2. У чому сутність посвяти? "повіддавайте ваші тіла» -

3. Які умови посвяти? "на жертву живу, святу, приємну Богові"  -

4. Яка ціль посвяти? "як розумну службу вашу".

4.2. Основні пункти плану можуть бути організовані згідно текстового порядку або згідно біблійної логіки та хронології.

Наприклад: «Життя ж наше на небесах, звідки ждемо й Спасителя, Господа Ісуса Христа, Який перемінить тіло нашого пониження, щоб стало подібне до славного тіла Його, силою, якою Він може і все підкорити Собі» (Фил 3:20-21). 

Тема: Що тішить віруючого на цій землі?

План

1. Усвідомлення небесного громадянства («Життя ж наше на небесах»)

2. Надія на прихід Христа («звідки ждемо й Спасителя, Господа Ісуса Христа»)

3. Очікування славних перемін («Який перемінить тіло нашого пониження, щоб стало подібне до славного тіла Його, силою, якою Він може і все підкорити Собі»).


«Коли ж він те поду́мав, ось з'явивсь йому а́нгол Господній у сні, промовляючи: „Йо́сипе, сину Давидів, не бійся прийняти Марію, дружи́ну свою, бо зача́те в ній — то від Духа Святого. І вона вродить Сина, ти ж даси Йому йме́ння Ісус, бо спасе Він людей Своїх від їхніх гріхів. А все оце сталось, щоб збуло́ся ска́зане пророком від Господа, який провіщає: «Ось діва в утробі зачне́, і Сина породить, і назвуть Йому Йме́ння Еммануїл», що в перекладі є: З нами Бог» (Мт 1:20-23).

Тема: Особливості народження Ісуса

1. Він народжений від Духа Святого

2. Він народжений, щоб спасти свій народ

3. Він народжений згідно пророцтв.

 

«І знаємо, що тим, хто любить Бога, хто покликаний Його постановою, усе допомагає на добре» (Рим 8:28).

Тема: «Кому все допомагає на добре?»

1. Тим, хто любить Бога

2. Тим, хто покликаний Його постановою

 

4.3. На один Біблійний текст можна скласти кілька різних планів проповіді.

Використовуючи метод "різнобічного підходу", ми можемо проаналізувати текст з різних точок зору, акцентуючи у кожному випадку на іншу тему. Таким чином, на основі одного біблійного тексту можна скласти плани декількох проповідей.

Наприклад, «А Ісус підійшов і промовив до них та й сказав: Дана Мені всяка влада на небі й на землі. Тож ідіть, і навчіть всі народи, христячи їх в Ім'я Отця, і Сина, і Святого Духа, навчаючи їх зберігати все те, що Я вам заповів. І ото, Я перебуватиму з вами повсякденно аж до кінця віку! Амінь» (Мт 28:18-20).

Ми можемо підійти до цього тексту з різних позицій:

Тема 1: Учнівство – серце християнства

1. Чому воно важливе? (А Ісус підійшов і промовив до них та й сказав: Дана Мені всяка влада на небі й на землі)

2. Що таке учнівство? (Тож ідіть, і навчіть всі народи)

3. Які кроки учнівства? (христячи їх в Ім'я Отця, і Сина, і Святого Духа, навчаючи їх зберігати все те, що Я вам заповів).

4. Які гарантії учнівства? (І ото, Я перебуватиму з вами повсякденно аж до кінця віку! Амінь).

Тема 2: Переосмислення призначення

1. Визнавай владу і силу Ісуса (А Ісус підійшов і промовив до них та й сказав: Дана Мені всяка влада на небі й на землі)

2. Вийди із зони комфорту (Тож ідіть, і навчіть всі народи)

3. Впливай на людей навколо (христячи їх в Ім'я Отця, і Сина, і Святого Духа, навчаючи їх зберігати все те, що Я вам заповів).

4. Зміцняйся присутністю Божою (І ото, Я перебуватиму з вами повсякденно аж до кінця віку! Амінь).

Тема 3: Велич великого доручення

1. Великий доручитель (А Ісус підійшов і промовив до них та й сказав: Дана Мені всяка влада на небі й на землі)

2. Велике завдання (Тож ідіть, і навчіть всі народи христячи їх в Ім'я Отця, і Сина, і Святого Духа, навчаючи їх зберігати все те, що Я вам заповів).

3. Велике запевнення (І ото, Я перебуватиму з вами повсякденно аж до кінця віку! Амінь).

4.4. Основними пунктами проповіді можуть бути прямі цитати з тексту, за умови що вони розкривають тему.

У Біблії існує багато текстів, які самі диктують проповіднику пункти плану його проповіді. Там вже не потрібно нічого змінювати.

Наприклад, Мих.  6:8: «Було тобі виявлено, о людино, що добре, і чого пожадає від тебе Господь, нічого, а тільки чинити правосуддя, і милосердя любити, і з твоїм Богом ходити сумирно».

Тема: Що є добрим в Божих очах? Або Чого хоче від тебе Господь?

1. Чинити правосуддя

2. Милосердя любити

3. З Богом ходити сумирно

4.5. Ключові дієслова обраного тексту, допомагають визначити головні пункти плану, які потрібно буде об’єднати під одну тему.   

Наприклад, «Благаємо ж, браття, ми вас: напоумляйте непорядних, потішайте малодушних, підтримуйте слабих, усім довготерпіть!» (1 Сол 5:14).

      Які дієслова тут є?

1. Напоумляйте непорядних,

2. Потішайте малодушних,

3. Підтримуйте слабих,

4. Усім довготерпіть! 

Які категорії людей тут згадані?

Тому, якщо поєднати дії позначені дієсловами і людей, які згадані, то якою буде тема проповіді?

Тема: Як служити непростим людям в церкві?

4.6. Окрему фразу з тексту можна «обіграти», як тему проповіді, наголошуючи на кожному окремому слові.

Наприклад, «Господь  - Пастир мій» (Пс 22:1). Про що нам говорить ця фраза? Ця фраза говорить нам про  "взаємини з Богом".

Давайте, охарактеризуємо ці відносини.

1. Це дорогоцінні взаємини (ГОСПОДЬ є Пастир мій)

2. Це постійні взаємовідносини (Господь Є Пастир мій)

3. Це надійні взаємовідносини (Господь є ПАСТИР мій)

4. Це особисті взаємини (Господь є пастир МІЙ)

4.7. Контекст, з якого взятий текст, повинен бути ретельно вивчений  при аналізі тексту.

Відношення обраного тексту до свого контексту є основою правильної інтерпретації Писання.

Важливість цього чинника складно переоцінити, оскільки зневага цим правилом може привести до серйозного спотворення істини або повного нерозуміння тексту. Врахування контексту дуже часто допомагає визначити його тему і розвинути її за допомогою обраного тексту.

4.8. Окремі тексти містять порівняння або протиставлення, які слід аналізувати, виділяючи схожість або відмінність в окремі пункти.

Успіх аналізу текстів такого роду залежатиме від ретельного вивчення контексту.

Наприклад у  Притчах 14:11 ми знаходимо чітке протиставлення. Там говориться: "Буде вигублений дім безбожних, а намет безневинних розквітне".

Тут підкреслюється різниця між беззаконними і праведними, між домом і наметом; і загибель того, що здається міцніше у беззаконних, протиставляється вічності уявної слабкості праведних.

У Пс 1:1-2 читаємо: "Блажен муж, що за радою несправедливих не ходить, і не стоїть на дорозі грішних, і не сидить на сидінні злоріків,  та в Законі Господнім його насолода, і про Закон Його вдень та вночі він роздумує! ".

Приведений нижче план продемонструє, як слід аналізувати текст, що містить протиставлення:

Тема: Дві риси блаженної вдачі.

I. Відділення від грішників (1).

II. Виконання законів Божих (2).

4.9. Використання декількох віршів з різних книг Біблії.

Замість того щоб використовувати один вірш для розкриття однієї тези, а інший для роз'яснення другої тези, вірші розглядаються як єдиний текст, а потім складається єдиний план комбінованих віршів.

Подібна комбінація віршів допустима тільки в тому випадку, якщо вони взаємозв'язані по значенню. При успішному виконанні подібних завдань текстова проповідь стає цінним засобом затвердження духовної істини.

 Візьмемо для прикладу Дії 20:19-20 і 1 Кор 15:10. Під якою темою можна об’єднати цих два уривки? На основі них ми можемо говорити про «Особливості діяльності апостола Павла»:

"і служив Господеві з усією покорою, і з рясними слізьми та напастями, що спіткали мене від юдейської змови, як нічого корисного я не минув, щоб його вам звістити й навчити вас прилюдно і в домах." (Дії. 20:19-20).

"Та благодаттю Божою я те, що є, і благодать Його, що в мені, не даремна була, але я працював більше всіх їх, правда не я, але Божа благодать, що зо мною вона " (1Кор.15:10).

План

1. Його діяльність була покірливою ("Працюючи Господеві з усією покорою").

2. Його діяльність була важкою ("...і з рясними слізьми...").

3. Його діяльність була публічною ("...навчити вас привселюдно...").

4. Його діяльність була натхненна Богом ("...благодаттю Божою...").

5. Його діяльність була корисною ("...благодать…не даремна була...").

6. Його діяльність була наполегливою ("...але я працював більше всіх їх...").

 

Коментарі

Популярні публікації